Nie ma wątpliwości, że to właśnie prezentacja towaru w punkcie handlowym jest kluczem do sukcesu firmy. Potencjalny klient jest wzrokowcem, a jego decyzje zakupowe podejmowane są bardzo często pod wpływem impulsu, emocjonalnie. Oczywiście, jest również grupa klientów racjonalnych, których od kwestii wizualnych bardziej interesuje raczej jakość produktu. Bez względu jednak na rodzaj odbiorców, produkty powinny być zawsze odpowiednio wyeksponowane.
Właśnie o tym mówi koncepcja merchandisingu. To technika, która zakłada odpowiednią ekspozycję towaru na sklepowych półkach. Eksperci w tej dziedzinie doradzają, jaki towar ma znaleźć się na tych niższych, jaki dokładnie na wysokości oczu klienta, a jaki na najwyższych. Okazuje się, że umiejscowienie produktu będzie wpływać na jego sprzedaż. Wielu producentów dąży do tego, by oferowany przez nich produkt zawsze był ułożony na półkach środkowych, bo wtedy będzie najlepiej dostrzeżony przez kupujących.
Należyta ekspozycja towaru sprawdza się wszędzie i nie mówimy tutaj jedynie o produktach spożywczych. Przykładem mogą być ekspozytory, które widoczne są na różnego rodzaju stoiskach handlowych oraz w punktach usługowych. Co więcej, takie stojaki reklamowe doskonale sprawdzają się na targach czy konferencjach – mogą być na nich ustawiane gadżety, foldery, katalogi czy ulotki. Dosłownie wszędzie tam, gdzie trzeba przyciągnąć uwagę klienta.
Każdy sprzedawca musi zdawać sobie sprawę, że estetyka ekspozycyjna to priorytet. Ale okazuje się, że nie tylko. Jeśli zależy nam na sprzedaży danego produktu, lepiej zaprezentujmy go potencjalnym klientom. Jeśli ustawimy towar w ciemnym kącie, raczej mało prawdopodobne, by odbiorcy w ogóle go zauważyli, a co dopiero zechcieli kupić.
Niektórzy handlowcy wyznają zasadę, zgodnie z którą ile sklepów, tyle zasad sprzedaży. Możemy się z tym zgodzić, ale zawsze istnieją pewne reguły, które trzeba brać pod uwagę. Ekspozytory są idealnym narzędziem do promowania produktów i nie ma co do tego najmniejszej wątpliwości. Tak samo, jak do tego, że ład i porządek na sklepowych półkach przyciągną klientów.