Marketing sensoryczny mocno związany jest z oddziaływaniem na zmysły, przez co stanowi on ważny aspekt podczas planowania sprzedaży produktów. Szczególnie że dzięki zmysłom odbieramy sygnały z otoczenia i odczuwamy emocje. Dlatego duże firmy przywiązują do tego szczególną uwagę, co przekłada się na wzrost sprzedaży oferowanych produktów.
Nasze otoczenie generuje szereg sygnałów, które odbieramy dzięki zmysłom. Wzrok i słuch odbierają ich najwięcej, po czym następnie są przetwarzane na emocje. Dzięki nim jesteśmy w stanie szybko zareagować w sytuacji zagrożenia. Dotyczy to również pozytywnych emocji np. gdy wyczuwamy przyjemny zapach lub widzimy bliskie nam osoby, to czujemy się lepiej. Często dzieje się to poza procesami myślowymi, przez co reakcja jest natychmiastowa. Właśnie na tym opiera się marketing sensoryczny, którego rolą jest tworzenie pozytywnych odczuć i emocji. Można to zauważyć choćby w przypadku reklam, którym często towarzyszy pozytywny przekaz i skojarzenia zachęcające do zakupu konkretnych produktów lub usług.
Marketing sensoryczny a projektowanie opakowań
Dobrze zaprojektowane opakowanie umożliwia skuteczny przekaz informacji. Wzrok jest głównym zmysłem, który reaguje na opakowanie produktu. Lecz nie możemy zapominać o dotyku, na który możemy również oddziaływać. Jest to możliwe jedynie w przypadku opakowania odpowiednio przygotowanego pod tym kątem. Dlatego już na samym początku prac związanych z zaprojektowaniem opakowania oddziałującego przez dotyk zapadają kluczowe decyzje. Po ustaleniu szczegółów i przekazaniu contentu doświadczeni graficy pracujący nad projektem opakowania. Mają oni tutaj szerokie pole do popisu. Wszystko za sprawą nowoczesnej technologii, jaką jest lakierowanie wybiórcze. Zastosowanie różnych warstw, na których nałożony jest lakier uv 3d sprawia, że możemy podkreślić i wyróżnić kluczowe elementy treści. Taki wydruk wyróżnia się od standardowego wydruku generowaniem bodźców podczas dotykania opakowania. Ponadto oddziaływanie przez dotyk uzupełnia bodźce wzrokowe, co pozytywnie wpływa na ocenę produktu i decyzję o jego zakupie. Jest to idealny przykład, dlaczego warto oddziaływać na wiele zmysłów, niż tylko na jeden jak to robią pozostałe marki konkurencyjne.