Jeszcze 20 lat temu zadzwonienie do rodziny, znajomych mieszkających w innych krajach było kosztownym wyzwaniem. Numery międzynarodowe nie zmieniły się, ale zmieniły się sposoby kontaktowania się z nimi. Oprócz możliwości dzwonienia przez komunikatory powstały też specjalna technologia, zwana telefonią internetową, pozwalająca na przesyłanie dźwięku przez internet.
Co to dokładnie jest telefonia internetowa?
Telefonia internetowa to technika pozwalająca na przesyłanie dźwięków za pomocą internetu. VoIP (Voice over Internet Protocol) to protokół pozwalający przesyłać dane oraz pozwala na wykluczenie niepotrzebnych momentów – dane nie są przesyłane, gdy rozmówcy milczą. Aby korzystać z telefonii internetowej nie potrzebna jest linia telefoniczna i umowa z operatorem: wystarczy dostęp do sieci internetowej oraz telefon (lub inna infrastruktura telefoniczna).
Zalety i wady telefonii internetowej
Główną zaletą telefonii internetowej jest to, że uniemożliwia osobom postronnym podsłuchanie rozmów. W przypadku korzystania ze Skype i innych komunikatorów darmowych, włamanie się na linie jest bardzo łatwe. Telefonia internetowa jest więc idealnym rozwiązaniem dla międzynarodowych przedsiębiorstw, służb publicznych dzwoniących za granicę i dla wszystkich osób, które cenią sobie prywatność.
Wadą tego rozwiązania jest konieczność zaimplementowania protokołu VoIP. Wiąże się to zazwyczaj z korzystaniem z usług operatora internetowego i z dedykowanej infrastruktury do obsługiwania tego protokołu. Ceny takiej usługi są jednak mimo wszytko o wiele niższe niż tradycyjne połączenia międzynarodowe, co sprawia, że wykupienie takiego abonamentu opłaca się (szczególnie dużym firmom).